Nauka zegarka – jak wytłumaczyć to dziecku?
Czas w naszym życiu odgrywa bardzo ważną rolę. Dzięki temu, że na całym świecie przyjęto daną jednostkę czasu, można ustalać konkretne terminy na spotkania czy realizacje danych założeń. Dlatego bardzo ważne jest, aby wytłumaczyć dziecku działanie zegarka i czasu, bo prędzej czy później, będzie musiało się do tego czasu dostosować. Tylko jak taka nauka zegarka powinna wyglądać?
Jak nauczyć dziecko zegarka, 12 czy 24?
Na tarczy zegarka jest 12 godzin. W Polsce zazwyczaj używamy systemu 24-godzinnego, natomiast w innych państwach świata podchodzi się do tego tematu inaczej i wskazuje się tam czas od 1 do 12 rano, lub od 1 do 12 po południu. Na początek łatwiej będzie wytłumaczyć dziecku 12-godzinny system, gdyż to właśnie liczby od 1 do 12 znajdują się na tarczy zegarka.
Nauka liczenia do 60
Każdy powinien wiedzieć, że godzina to 60 minut a minuta to 60 sekund. Liczba 60 odgrywa tu istotną rolę, więc dobrze będzie, jeśli nauczysz swoje dziecko liczyć do 60. Na początek słusznie będzie nauczyć liczenia w kolejności, powtarzając liczby na głos rosnąco. W tym samym czasie można dziecko poprosić, aby na kartce zapisywało odpowiadające wypowiadanym liczbom cyferki. To nauczy je wiązać wypowiadane słowa z ich wizualnym odpowiednikiem, a do tego będzie ćwiczył się charakter pisma dziecka.
Jeśli Twoja pociecha sprawnie radzi sobie już z liczeniem do 60, trzeba trochę utrudnić zadanie i pokazać, jak liczy się co 5. Czyli 5, 10, 15 i tak dalej aż do 60. Dzięki temu łatwiej wytłumaczymy odczytywanie zegarka.
Wyjaśnienie podstawowych pojęć
Sekunda, minuta, kwadrans, godzina. Dla dorosłych to już oczywiste, ponieważ weszło im to w nawyk, ale dla młodych takie rzeczy są wyrwane z kosmosu. Dlatego, zanim przejdziemy do odczytów z zegarka, warto wyjaśnić podstawowe pojęcia. Co to jest sekunda i ile sekund składa się na minutę. Wyjaśnienie dziecku tak podstawowych zagadnień znacznie ułatwi naukę zegarka. Jeśli dziecko pojmie wyżej wymienione pojęcia i na zapytanie o to, czym jest kwadrans, bez wahania odpowiada, że to 15 minut to można przejść do pracy z zegarkiem.
Jaki zegarek do nauki?
Dzieci, patrzące na tajemnicze czasomierze, z których dorośli odczytują jakieś zaczarowane informacje okryte liczbami, w większości przypadków czują „ja też tak chcę”! Tylko może zegarek niespecjalnie im się podoba, bo chociaż ich największym autorytetem jest tata lub mama, to jednak największym przyjacielem wciąż pozostaje uroczy szop pracz z którejś bajki. Jeśli Twoje dziecko nie ma zegarka, to z pewnością będzie to świetny prezent, dzięki któremu będziecie mogli poprzebywać razem, żeby taki czasomierz zrozumieć. Pamiętaj o tym, by zegarek był duży i łatwy w odczytaniu. Poza tym koniecznie musi mieć na tarczy cyfry arabskie! To znacznie ułatwi pracę. Zegarki do nauki godzin w tematyce dziecięcej z powodzeniem kupisz na stronie ekomaluch.pl.
Praca z zegarkiem
Jeśli nauczyłeś swoją pociechę już wszystkich pojęć i macie zegarek, który Twojemu dziecku podoba się jak żaden inny, można zacząć tłumaczyć tę enigmatyczną tarczę czasomierza. Najlepiej zacząć od igieł zegarka. Wyjaśnić, że ta najszybciej przeskakująca to sekundnik i mierzy sekundy, ta najkrótsza wskazuje godziny, a ta średnia pokazuje minuty.
Teraz dzięki temu, że nauczyliśmy dziecko dodawać co 5, możemy wyjaśnić, że począwszy od jedynki, która pokazuje 5 minut, możemy dodawać następne 5 przy każdej następnej liczbie na tarczy zegarka. Czyli przy dwójce to będzie 10, przy trójce 15 i tak dalej. Warto dziecko nauczyć kojarzyć daną cyfrę z jej odpowiednikiem minut – wtedy nie będzie musiało liczyć.
Skojarzenia z daną porą dnia
Nasze dzieci mają odpowiedni dla nich rytm dobowy, szczególnie dlatego, że nie pracują na nocki. To ułatwia poukładanie dnia w odpowiedni sposób, tak by posiłki były o danej godzinie, czas na rozrywkę o tej i na naukę o tamtej. Jeśli nie mamy takiego planu, to jest to świetny moment, żeby taki plan ułożyć. Jeśli godzinę 8 ustalimy jako czas śniadania, 10 jako drugie śniadanie a 1 po południu jako obiad, i tak dalej – odpowiednio do planu dnia, jaki chcielibyśmy zorganizować, to dziecko szybko nauczy się kojarzyć odpowiednią godzinę z porą dnia. Wtedy możemy wziąć jakiś niedziałający zegarek i prosić dziecko, żeby ustawiło 1 po południu, a następnie powiedziało, co wtedy robimy. Jeśli dziecko zacznie odpowiadać, że jemy obiad, śmiało możemy zacząć odwracać sytuację i poprosić, żeby ustawiło godzinę, o której jemy obiad i powiedziało nam co to za godzina. To skutecznie nauczy dziecko odczytywać godziny z tarczy.
Wpół do której?
Jeśli nasze dziecko potrafi odczytywać godziny i wyjaśniliśmy mu, jak odczytywać minuty, możemy dodać do całości pojęcie wpół do którejś. Trzeba wyjaśnić dziecku, że jeśli godzina ma 60 minut, to jej połowa ma 30 minut. Wtedy należy poprosić dziecko, aby policzyło, gdzie jest 30 minut na tarczy zegarka i powiedzieć, żeby zapamiętało, że jeśli długa wskazówka wskazuje właśnie szóstkę, to mamy wtedy wpół do następnej godziny. Czyli pół godziny (30 minut) do następnej godziny. Dalej dziecku będzie już bardzo łatwo.