Jak wspomóc rozwój dziecka?
Tabula rasa
Można by powiedzieć, że dziecko przychodzi do nas jako ta właśnie tabula rasa - czysta karta. Rodzi się i to od nas rodziców zależy co też dalej się z nim stanie. Nic bardziej mylnego, wszystko tak naprawdę zaczyna się dużo wcześniej: w naszych genach i tym co będzie wspierać rozwój dziecka w trakcie trwania ciąży. Obecnie w życiu mam, w social mediach i klubikach malucha zdecydowanie można dostrzec nacisk jaki kładzie się na świadome wychowywanie dziecka, a co idzie w tym w parze, świadome planowanie rodziny, oczytanie i edukowanie się w kwestii przygotowania do, a później do trwania w 9 miesięcznej przygodzie jaką jest ciąża
Kiedy zacząć planować ?
Świadomość chęci zostania rodzicem, a następnie utrzymanie tej świadomości "dobrego", "bliskiego" rodzica w gąszczu codziennej pracy, milionów uśmiechów, ale i równej ilości frustrujących sytuacji pomaga nam szukać odpowiedzi na pytanie gdzie zacząć. Najlepiej zacząć gdy zaczyna się życie, czyli jeszcze w brzuchu. Co takiego istotnego dzieje się podczas magicznych 9 miesięcy, a co kluczowo ma wpływ na rozwój dziecka w pierwszych latach jego życia po drugiej stronie brzucha. Jeżeli jedną z wytycznych będzie popularna ostatnimi czasy Integracja Sensoryczna to zdecydowanie będzie to okres wytwarzania wszystkich części ciała odpowiedzialnych za rozumienie zmysłów - wzrok, węch, słuch, dotyk, smak oraz układy zmysłowe mniej znane jak układ przedsionkowy, czucie głębokie oraz te, które wpływają na, bardzo ważna dla przedszkolaków motorykę małą, równowagę czy planowanie motoryczne.
Jak wspomóc rozwój dziecka?
Jako rodzice znamy swoje dziecko najlepiej, jeżeli pojawia się jakaś sytuacja, która nas niepokoi prawdopodobnie nasze odczucia są właściwe i powinniśmy zaufać tej mitycznej już intuicji - udać się do pediatry, czy też do odpowiedniego specjalisty: audiologa, logopedy, dietetyka, fizjoterapeuty czy terapeuty Integracji Sensorycznej. Taki rodzaj pomocy z pewnością z góry będzie poprowadzony specjalistycznie i profesjonalnie. Co jednak możemy robić sami w domu, co będzie dobrą zabawą dla maluchów, a będzie miało pozytywny odźwięk dla rozwoju dziecka. Zabawy wspierające rozwój integrowania sensoryczne to co my rodzice robiliśmy nieświadomie bawiąc się na dworze, a co dziś musimy planowac naszym dzieciom. Są to wszelkiego rodziaju zabawy dociskowe, wspierające czucie głębokie: rolowanie się kocem w naleśnik, tunele i ścieżki sensoryczne wykonane samodzielnie z przeróżnych materiałów; np zgodnie z aktualną porą roku mogą to być szyszki, mokre liście, kasztany, żołędzie, mech. Podskoki, pajacyki, zabawy na placu zabaw na zjeżdżalni czy karuzeli będą wspierać układ przedsionkowy. Olbrzymią ilość gotowych zabawek sensorycznych znajdziecie tu https://www.ekomaluch.pl/zul_m_Zabawki_Zabawki-sensoryczne-1238.html, natomiast mając czas wolny możecie samodzielnie przygotować owocowe ciastoliny wspiarające zarówno węch, dotyk jak i smak oraz piasek kinetyczny czy malowanie na mleku.
Kiedy zacznie mówić?
Każdy rodzic czeka na pierwsze słowo, na pierwsze "mama" i pierwsze "dada". Czasem rozwój mowy opóźnia się. Co na to wpływa, zaraz napiszę.Zgodnie z R.Shaffer dziecko w wieku 12 miesięcy powinno mówić 3/4 słowa, 18 - 22 słowa, 2 lat - aż 272 słowa i powinno rozpocząć tworzyć wypowiedzi dwuwyrazowe, dalej w wieku ok 2,5 roku - 446 słów, w wieku 3 lat dobijamy do blisko 1000 słów i mówienia zdaniami. Logopedzi uznają za słowo wyrazy dźwiękonaśladowcze czyli wszelkie słowa typu am, mniam, bam, pa. Nie jest trudno u roczniaka o stworzenie takiej listy. Co dzieje się gdy słowa się nie pojawiają, i jaki może być tego powód? Jeżeli słowa się nie pojawiają należy skonsultować się z logopedą lub w przypadku niemowląt i dzieci karmionych piersią - CDL.
Czemu jeszcze nie mówi?
Jakie są główne przyczyny opóźnienia mowy ? Bardzo często jest to brak kontaktu wzrokowego podczas zabaw i zabiegów pielęgnacyjnych, brak kontaktu z dzieckiem, mała ilość czasu spędzana na interakcjach bezpośrednich, grające zabawki, telewizja, oglądanie bajek, mała ilość czasu poświecona na rozszerzenie słownika dźwięków (czytanie bajek, wierszyków), zabawy okołodźwiękowe np. zajęcia gordonkowskie. Brak sposobności ćwiczenia aparatu artykulacyjnego: nie jedzenie kawałków, karmienie papkami. Wszelkie problemu warto konsultować ze specjalistami, szczególnie neurologopedą, który sprawdzi wędzidełko i układ aparatu.
Kalendarz rozwoju dziecka
Obecnie plan rozwoju dziecka znajdziemy wszędzie i w każdej formie, czy to książki, czy strony internetowej czy poręcznej aplikacji, która codziennie krok po kroku będzie nas informowała o nowych umiejętnościach naszego dziecka.